search
ثبت نام / ورود

شش کاربرد جذاب مت یوگا


نفیسه نفیسه معینی راد 274 بازدید ۱۴۰۲/۱۱/۰۲

مت یوگا چیست؟

برای این که بتوانید فعالیت‌های ورزشی و تمرینات یوگا را به درستی انجام دهید، نیاز به یکسری وسایل و تجهیزات ورزشی دارید که در این میان زیرانداز یا مت یوگا یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابزارها برای هنرجویان است. مت یوگا، یک تکه فوم کوچک و نرم است که برای انجام تمرینات استفاده می‌شود. به عبارتی بهتر مت یوگا یک سطح بدون لغزش بوده که برای جلوگیری از لیز خوردن دست و پای ورزشکار در هنگام انجام تمرینات یوگا یا فعالیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین مت ورزشی بخش جدایی ناپذیر بسیاری از برنامه‌های تمرینی است، چه در باشگاه تمرین کنید و چه در منزل یوگا انجام دهید، داشتن یک مت یوگای با کیفیت بسیار مهم است. 

اگر می‌خواهید بدانید مت یوگا چه کاربردهایی دارد؛ با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا مطالب مفید و کاربردی در این زمینه را اختیارتان قرار دهیم.

شش کاربرد مت یوگا

استفاده از زیرانداز یا مت یوگا در انواع تمرینات ورزشی و تمرینات یوگا به دلایل مختلف و کاربردهای متنوعی انجام می‌شود. در زیر، برخی از کاربردهای اصلی مت در تمرینات یوگا آورده شده است:

1. راحتی و آسایش در انجام تمرینات: ورزش یوگا شامل حرکات آسان تا سخت و پیچیده است؛ بنابراین برای این که شما بتوانید تمرینات را راحت‌تر و آسان‌تر انجام دهید، استفاده از یک مت یوگای مناسب کمک کننده خواهد بود. به عبارتی بهتر زیرانداز یا مت یوگا به عنوان یک لایه نرم و پشتیبانی‌دهنده در زمان تمرینات فیزیکی مانند آسانسور یا تنظیمات کمر و ستون فقرات، کاربرد دارد. این لایه نرم می‌تواند از فشار بیش از حد بر روی مفاصل جلوگیری کرده و تجربه‌ی تمرینات را برای تمرین‌کننده راحت‌تر کند.

شش کاربرد مت یوگا

2. عایق حرارتی: سرد شدن در هنگام انجام تمرینات از جمله رایج‌ترین عواملی است که باعث می‌شود افراد دچار گرفتگی عضلات شوند؛ بنابراین لازم است هنگام انجام تمرینات بدن شما دمای مناسبی داشته باشد. مت یوگا معمولاً از موادی ساخته شده است که عایق حرارتی خوبی دارد. این ویژگی می‌تواند از انتقال سریع حرارت از بدن به سطح زمین جلوگیری کند، که در تمرینات یوگا با دمای بالا (مانند یوگا هات) مفید است.

3. ایجاد فضای شخصی برای انجام تمرینات: همه‌ی ورزشکاران از دراز کشیدن بر روی کف باشگاه امتناع می‌ورزند. بنابراین داشتن مت یوگا این مزیت را دارد که شما بر روی تشکی دراز می‌کشید که می‌دانید فقط و فقط برای خودتان است و به راحتی تمرینات خود را شروع کنید.

4. پیشگیری از آسیب‌های احتمالی: از آن جایی که بیشتر حرکات یوگا بر روی زمین انجام می‌شود و به دلیل برخورد مداوم بدن با سطح زمین، قسمت‌های مختلف بدن دچار کبودی و ورم می‌شود؛ بنابراین لازم است به فکر خرید یک مت یوگای مناسب با ضخامت بالا و استاندارد باشید تا از بروز آسیب‌های احتمالی به بدن خود جلوگیری کنید. به عبارتی مت یوگا می‌تواند به عنوان یک عامل حمایتی برای جلوگیری از آسیب‌های مربوط به فشارهای ناگهانی یا استفاده اشتباه در تمرینات یوگا عمل کند.

5. افزایش حفط تعادل: همان طور که در مباحث بالا بیان شد ورزش یوگا در کنار سلامت جسمانی، به تقویت ذهن و روح بدن کمک شایانی می‌کند. یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن رو به رو هستند، نداشتن تعادل بین جسم و ذهن است که این مسآله بر روی کیفیت تمرینات اثر گذاشته و باعث کاهش بهبود عمکلرد شما می‌شود. بنابراین با داشتن مت یوگا می‌توانید تعادل بیشتری در حین تمرینات داشته باشید و عملکرد خود را بهبود بخشید.

6. افزایش بهداشت: چون به طور معمول از لباس‌های رنگ روشن برای انجام ورزش یوگا استفاده می‌شود، مت یوگا از کثیف شدن لباس جلوگیری کرده و می‌توان با خیالی آسوده انواع حرکات یوگا را انجام داد.

شش کاربرد مت یوگا

تاریخچه مت یوگا

یوگا ورزشی فیزیکی، ذهنی و روحی است که در اصل از هندوستان برآمده و تکامل یافته است. این ورزش محبوب و پرطرفدار شام تمرینات جسمانی، تنفس و ترکیبی از روش‌ها برای تسلط بر ذهن و ارتقاء روحیه می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با این ورزش می‌توانید به مقاله ما با عنوان ورزش یوگا و هشت مزیت آن برای بدن مراجعه و مطالعه کنید.

تمرین یوگا در هند باستان روی زمین خالی انجام می‌شد. با گذشت زمان استفاده از پارچه، حوله و کفپوش‌های چوبی در این ورزش باب شد. در آن زمان آنجلا فارمر یکی از معروف‌ترین و برجسته‌ترین اساتید یوگا بود که به مدت 40 سال به طور مداوم ورزش یوگا انجام می‌داد. فامر به دلیل انجام عمل جراحی برای ادامه‌ی تمرینات یوگای خود دچار مشکل شده بود؛ اما این وضعیت سبب نشد تا او دست از یوگا بکشد. در سال 1982 فارمر هنگامی که در مونیخ مشغول تعلیم و یادگیری بود، با یک لایه از فرش صنعتی آَشنا شد. این لایه فرش بهترین راه‌حل برای مشکلات جسمی فارمر بود. او هنگامی که به لندن بازگشت، لایه فرشی یا همان مت یوگا بسیار مورد استقبال دانش آموزانش قرار گرفت. با گسترش استفاده از مت‌‌های یوگا، این وسیله‌ی ورزشی تبدیل به ابداعی نو در ورزش و درمان شد.

Agilinex folding yoga mat Mat Yoga 6mm Durang Agilinex Yoga mat 180 x 61 x 0.6 cm Agilinex
خرید مت یوگا تاشو Agilinex خرید مت یوگا دو رنگ Agilinex خرید مت یوگا 180 سانتی متری Agilinex

کلام آخر

از آن جایی که یوگا ورزشی مفید برای سلامتی جسم و روان است، استاندارد بودن تجهیزات یوگا از جمله مت یوگا موضوعی حائز اهمیت است. شما با خرید یک مت یوگای با کیفییت نخستین اقدام را برای وارد شدن به دنیای پر نشاط و هیجان انگیز ورزش یوگا بر می‌دارید. با ورزش یوگا می‌توانید به کاهش اضطراب، نگرانی و استرس‌های خود کمک کنید و بسیاری از مشکلات و معضلات جسمی و روحی را از بین ببرید. 

در این مقاله سعی کردیم شما را با مت یوگا و کاربردهای آن آشنا کنیم، اگر شما از علاقه‌مندان ورزش یوگا هستید و سعی دارید حرکات و تمرینات آرامش‌بخش را شروع کنید، لازم به ذکر است قبل از هر کاری یک مت یوگای خوب و مناسب با فرم بدنی خود خریداری کنید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی