search
ثبت نام / ورود

هفت نکته کلیدی جهت خرید مت یوگا


نفیسه نفیسه معینی راد 233 بازدید ۱۴۰۲/۱۱/۰۷

ورزش یوگا به عنوان یک فعالیت روحی و جسمی محبوب، نیازمند ابزارهای مناسب است و انتخاب یک مت یوگا مناسب با ویژگی‌های مرتبط می‌تواند تآثیر بسزایی در تجربه‌ی یوگای شما داشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید ویژگی‌های یک مت یوگا چیست، انواع آن کدام است و برای خرید یک مت یوگای خوب چه نکاتی را باید در نظر گرفت، با ما تا پایان این راهنمای خرید مت یوگا همراه باشید تا مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

ویژگی‌های اساسی یک مت یوگای مناسب

اگر به دنبال یک مت یوگای مناسب برای تجربه‌ی عالی ورزش یوگا هستید، بهتر است چند ویژگی را مد نظر قرار دهید که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • مهم‌ترین مسئله در انتخاب مت یوگا میزان چسبندگی آن است تا هنگام حرکات یوگا لیز نخورد.
  • یک مت یوگا می‌بایست دارای ضخامت مناسبی باشد، تا ارتعاش و فشار تمرینات را به خوبی جذب کند. ضخامت استاندارد یک مت یوگای مناسب بین 6 تا 8 میلی‌متر می‌باشد.
  • بهترین مت ورزشی آن است که فاقد مواد سمی باشد. بهترین انتخاب برای شما مت یوگا با جنس پلاستیک طبیعی است. 
  • ویژگی‌هایی چون قابل شستشو بودن، وزن سبک و داشتن قیمت مناسب از دیگر مشخصات یک مت یوگای مناسب است که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کنید. 

انواع مت یوگا از لحاظ جنس

فراتر از رنگ و طرح، انواع جنس‌های مت یوگا است که در انتخاب شما هنگام خرید آن خیلی تاثیر می‌گذارد، بنابراین برای دانستن اطلاعات کافی درباره‌ی انواع مت یوگا از لحاظ جنس ادامه مطالب را از دست ندهید.

  • مت یوگا با جنس PVC: این نوع مت یوگا از جنس پلاستیک ساخته شده است. مت یوگا از جنس PVC بسیار باداوم بوده و چسبندگی بسیار خوبی روی زمین دارد. قیمت این نوع مت یوگا نسبت به دیگر مت‌های ورزشی ارزان‌تر بوده و از ارزش خرید بالایی برخوردار است. مت پی وی سی بدون لاتکس است؛ بنابراین برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

مت یوگا با جنس PVC

  • مت یوگا با جنس فوم: مت یوگا همان طور که از نامش پیداست از جنس فوم ساخته شده و دوام زیادی ندارد، بنابراین برای افراد مبتدی مناسب‌تر است. یکی از معایب این نوع مت این است که قابل شستشو نیست، شما می‌توانید برای تمیز کردن این مت از پارچه نمدار استفاده کنید. 
  • مت یوگا از جنس TPE: این نوع مت یوگا به دلیل ترکیباتی چون لاستیک و پلاستیک از کشش بسیار خوبی برخودار است، به همین جهت یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین‌های مت یوگا به حساب می‌‌آید. مت یوگا از جنس TPE معمولاً دوام کمتری نسبت به مت یوگا با جنس PVC با همان ضخامت دارد، اما کشش آن به همان میزان است. ویژگی‌هایی چون نداشتن لاتکس، یا هر نوع فلز سنگین باعث شده است، این نوع مت ورزشی سالم، قابل بازیافت و دوست دار محیط زیست باشد. مت یوگا از جنس TPE به دلیل ضخامت 6 میلی‌متری که دارد، راحت‌ترین تجربه‌ی یوگا را در تمامی سطوح برای ورزشکاران فراهم می‌کند.
  •  مت یوگا با جنس حوله‌‌ای: از آن جایی که فوم و پلاستیک دو ماده‌ی شیمیایی هستند، ممکن است بر روی پوست ایجاد حساسیت کند، پس اگر پوستتان به این دو ماده حساسیت دارد، می‌توانید مت یوگا حوله‌ای را انتخاب و خریداری نمائید. حوله یک پارچه‌ی نرم و لطیف بوده که شباهت زیادی به پارچه‌ی مخمل دارد، با این تفاوت که ضخامت آن بیشتر است و به دلیل استفاده از الیاف طبیعی پنبه در تولید آن، بر روی پوست ایجاد حساسیت نمی‌کند.

برای مشاهده‌ی انواع مت یوگا می‌توانید به دسته‌بندی مت یوگا و ملزومات مراجعه کرده و پس از بررسی مشخصات محصول مورد نظر آن را خریداری نمائید.

yoga matt PVC yoga matt twocolor yoga matt bodyline
خرید مت یوگا PVC خرید مت یوگا دو رنگ خرید مت یوگا بادی لاین

نکات ضروری هنگام خرید مت یوگا

یکی از چالشی‌ترین بخش‌ها برای شروع یوگا انتخاب مت یوگای مناسب است. اگر به دنبال خرید یک مت یا زیرانداز یوگای مناسب برای خود هستید که بتوانید به وسیله‌ی آن به راحتی حرکات و تمرینات یوگا را مفید انجام دهید، لازم است به یک سری نکات کاربردی توجه کنید که شامل موارد زیر می‌شود: 

1. خاصیت ضربه‌گیری: یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از مت یوگا پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در حین تمرین است. که به معنای ضربه‌گیر بودن مت ورزشی است. یک مت یوگای مناسب باید بالاترین خاصیت ضربه‌گیری را داشته باشد. در واقع ضربه‌گیر بودن به کاهش لغزیدن نقاط حیاتی بدن در حین تمرینات کمک می‌کند. 

2. خاصیت ارتجاعی: از دیگر نکات مهمی که می‌بایست هنگام خرید مت یوگا به آن توجه کرد داشتن خاصیت ارتجاعی است. بدین منظور که یک مت یوگای مناسب با دارا بودن خاصیت ارتجاعی مانع از جذب ضربات وارد شده به بدن می‌گردد.

نکات ضروری هنگام خرید مت یوگا

3. تراکم بالای مت یوگا: از آن جایی که لیز خوردن و افتادن ورزشکار حین تمرینات یوگا امری اجتناب ناپذیر است، انتخاب یک مت یوگای مناسب با تراکم بالا یکی از فاکتورهای مهمی است که مانع از سرخوردن فرد شده و تعادل بدن را حفظ می‌کند.

4. قابلیت شستشو: یک مت یوگای مناسب باید قابل شستشو باشد، چرا که در آینده با وجود عرق کردن مداوم و ... می‌تواند دردسر آفرین باشد.

5. وزن مت یوگا: یکی دیگر از فاکتورهای انتخاب مت یوگا، وزن آن است. مت‌های سبک وزن بهترین گزینه برای انتخاب هستند، چرا که به راحتی می‌توان آن‌ها را جا‌به‌جا کرد. اما اگر قصد خرید مت برای مکان ثابت مثل خانه را دارد و نیاز به جابه‌جایی ندارید، می‌توانید از مدل‌های سنگین وزن انتخاب نمائید.

6. جنس مت یوگا: همان طور که در باالا اشاره نمودیم مت‌های یوگا دارای جنس‌های مختلفی هستند که از میان آن‌ها مت یوگا از جنس PVC  و مت فومی از باقی مت‌ها طرفدار بیشتری دارد. 

7. برند مت یوگا: اگر به دنبال یک مت با کیفیت با ماندگاری بالا هستید به سراغ برندهای معروف و شناخته شده بروید. این محصولات به دلیل مرغوب بودن احتمال آسیب دیدگی شما را در زمان تمرینات به حداقل می‌رساند. 

سخن پایانی

در انتهای مطالب می‌توان گفت زیرانداز یا متی مناسب است، که با نیازها و اهداف یوگای شما هماهنگی داشته باشد. از انواع مختلف مت‌ها گرفته تا مشخصه‌های فردی، هر جزء از این تجهیزات مهم است. با توجه به این نکات، بهتر است متناسب با راهنمایی‌های مطلب فوق، انتخاب مت یوگا خود را با دقت انجام دهید تا در هر حرکت، لحظه‌ای پادشاهی در دنیای یوگا را تجربه کنید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی