search
ثبت نام / ورود

نواحی استفاده از نوار کنزیوتیپ و انواع برش برای هر قسمت


نفیسه نفیسه معینی راد 321 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۷

امروزه بیش از 50 برند نوار درمانی حرکتی در بازار وجود دارد، اما اصل محصول نوار کنزیوتیپ یا نوار تکس کنزیوتیپ می باشد که در اواخر دهه 1970 توسط دکتر کنزو کاز، یک متخصص کایروپراکتیک ژاپنی ساخته شد که حرکت را مانند نوارهای ورزشی قدیمی محدود نمی‌کرد.اگر تا به حال بازی والیبال یا مسابقه دوچرخه‌سواری را تماشا کردید، احتمالاً نوارهای کنزیوتیپ رنگارنگی که روی شانه‌ها، زانوها، پشت و شکم استفاده می‌شوند را دیده‌اید. این نوارهای حرکت درواقع یک نوار درمانی است که به طور استراتژیک روی بدن استفاده می شود تا درد و تورم را کاهش دهد و عملکرد شما را بهبود بخشد.
اسپرت کالا در این مقاله به بررسی نوار کنزیوتیپ  و انواع راه های استفاده از آن می‌‌پردازد. نوار کنزیوتیپ با ترکیبی اختصاصی از پنبه و نایلون تهیه می‌شود که این طراحی برای تقلید از خاصیت ارتجاعی پوست می باشد تا با وجود این نوار درمانی بتوانید از دامنه حرکتی گسترده خود استفاده کنید. چسب پزشکی نوار کنزیوتیپ نیز در برابر آب مقاوم است و به اندازه کافی می‌باشد که می تواند سه تا پنج روز، حتی زمانی که ورزش می کنید یا دوش می گیرید سالم بماند. هنگامی که نوار کنزیوتیپ روی بدن شما قرار می گیرد، به آرامی کمی پوست شما را بلند می کند و این به این دلیل است که نوار یک فضای میکروسکوپی بین پوست شما و بافت های زیر خود ایجاد کرده است.
یک مطالعه کوچک با 32 شرکت‌کننده نشان داده است که وقتی نوار کنزیوتیپ روی زانو استفاده می‌شود، فضای مفصل زانو را افزایش می‌دهد. همچنین یک مطالعه مشابه نشان داده که نوار کنزیوتیپ موجب افزایش فضای مفصل شانه نیز می شود.هرچند که این افزایش فضا اندک است، اما به کاهش احتمال تحریک مفاصل کمک می کند.
برخی از فیزیوتراپیست ها فکر می‌کنند که نوار کنزیوتیپ اطلاعاتی را که سیستم عصبی حسی شما درباره درد و فشار به مغز ارسال می کند را تغییر می دهد. تمامی بافت های بدن حاوی گیرنده های حسی هستند که درد، دما و لمس را احساس می کنند. نوار کنزیوتیپ یک حالت لیفت ایجاد می کند که با برداشتن فشار بافت های زیرین می تواند سیگنال های ارسالی به مغز را تغییر دهد و زمانی که مغز سیگنال متفاوتی دریافت می‌کند، واکنش متفاوتی نیز نشان می‌دهد. همچنین نوار کنزیوتیپ گردش خون و مایعات بدن را نیز بهبود می‌بخشد و اگر آسیب دیده اید، این نوار حرکتی با بهبود گردش خون و کاهش تورم در ناحیه آسیب دیده می‌تواند به شما کمک کند. همچنین نوار کنزیوتیپ گردش مایعات لنفاوی را نیز بهبود بخشد. مایع لنفاوی عمدتاً از آب است، اما حاوی پروتئین، باکتری و سایر مواد شیمیایی نیز می باشد. سیستم لنفاوی راهی است تا بدن تجمع مایعات را تنظیم کند. وقتی نوار کنزیوتیپ استفاده می شود، فضای زیر پوستی اضافی ایجاد می کند که میزان فشار را در ناحیه زیر پوست تغییر می دهد و این تغییر فشار باعث افزایش جریان مایع لنفاوی می شود و تغییر جریان مایع لنفاوی می تواند به بهبود سریعتر کبودی و تورم ها کمک کند. فیزیوتراپیست ها گاهی اوقات از نوار کنزیوتیپ به عنوان بخشی از درمان برای افرادی که آسیب دیده اند استفاده می کنند هرچند که نوار حرکتی درمانی زمانی موثرتر است که با سایر درمان ها  استفاده شود.
مطالعاتی روی ورزشکاران نشان داده است که وقتی ورزشکاران از نوار کنزیوتیپ روی عضلات خسته خود استفاده می کنند، عملکرد آن ها بهبود پیدا می‌کند. همچنین نوار کنزیوتیپ می تواند برای اصلاح وضعیت سر و گردن شما استفاده شود.برخی از ورزشکاران نیز از نوار کنزیوتیپ برای کمک به دستیابی به اوج عملکرد و محافظت در برابر آسیب زمانی که در مسابقات خاص شرکت می کنند استفاده می کنند.هرچند که هرگز نباید از نوار کنزیوتیپ روی زخم باز استفاده کنید، اما شواهد علمی نشان می دهد که نوار کنزیوتیپ می تواند جای زخم ها را پس از جراحی یا آسیب بهبود بخشد.


در برخی شرایط هم نباید از نوار کنزیوتیپ استفاده کنید. مواردی همچون:

  •   استفاده از نوار چسب روی زخم باز می تواند منجر به عفونت یا آسیب پوست شود.
  •  وقتی مبتلا سرطان هستید نباید از این نوارها استفاده کنید زیرا افزایش خون رسانی به سلول‌های سرطانی می تواند خطرناک باشد.
  •  اگر غدد لنفاوی خود را با جراحی برداشته اید باید بدانید که استفاده از این نوار و افزایش مایع در جایی که گره لنفا‌وی وجود ندارد می تواند باعث تورم شود.
  •  اگر دیابت دارید استفاده از این نوار احتمالا برای شما مناسب نمی باشد.
  •   اگر پوست شما به چسب ها حساس است، این نوارها ممکن است برای شما آلرژی ایجاد کند.

نحوه استفاده از نوار کنزیوتیپ

همیشه قبل از اینکه از نوار کنزیوتیپ استفاده کنید، بهتر است که با یک فیزیوتراپیست که کاربرد صحیح نوار حرکت درمانی را آموزش دیده است، مشورت کنید.یک فیزیوتراپ به شما نشان می دهد که چگونه از نوار کنزیوتیپ در الگویی که به مشکل شما کمک می کند استفاده کنید. بسته به مشکل، نوار کنزیوتیپ را می توان در الگوی X، Y، I یا فن اعمال کرد.چسب نوارها کنزیوتیپ بدون لاتکس و ضد حساسیت است، بنابراین اگر به درستی از آن استفاده کنید و به آن حساسیت نداشته باشید، نباید موجب واکنش آلرژیک شود. با این حال حتما در ابتدا یک نوار چسب را امتحان کنید، تا مطمئن شوید به آن آلرژی ندارید. نوار حرکتی نوعی روش درمانی است که در سال‌های اخیر در فیزیوتراپی و کلینیک‌های پزشکی ورزشی استفاده می‌شود و می‌توان از آن برای کمک به تسهیل عملکرد ماهیچه‌ها، تثبیت مفاصل، یا جلوگیری از انقباض نادرست عضلات استفاده کرد و همچنین می تواند برای کمک به کاهش درد، تورم و اسپاسم عضلانی استفاده شود.
هرچند که هر کسی می‌تواند از نوار کنزیوتیپ استفاده کند، اما باید به دلیل استفاده از نوار کنزیوتیپ توجه کنید. یک معاینه کامل فیزیوتراپی می‌تواند به شما و فیزیوتراپیستتان برای تشخیص صحیح استفاده از تکنیک نواری مناسب برای درمان مشکل یا آسیب شما کمک کند.با یادگیری انواع نوع استفاده از نوار کینزیوتیپ و نحوه برش آن، می توانید مطمئن شوید که از نوار به درستی استفاده می کنید.

نوآر "من"

نوار "I" نوع اصلی نوار حرکتی کنزیوتیپ است که می توان از آن برای ساخت نوارهای "X"، "Y"، فن و نوار لیفت نیز استفاده کرد.به طور معمول از نوارهای "I" برای بهبود تاندون ها و رباط ها، عضلات سرینی، عضله چهارسر ران یا.. استفاده می‌شوند. نوار «I» همچنین می‌تواند در قسمت پایین کمر و وسط پشت شما استفاده شود تا به شما کمک کند حالت مناسب بدنتان را حفظ کنید.
برای ساختن نوار "I"، مقدار نوار کینزیو مورد نیاز خود را ببرید و  از قیچی برای گرد کردن گوشه های آن استفاده کنید تا با کشیده شدن روی لباس، نوار چسب آسیب نبیند.

نوآر "X"

نوار "X" زمانی استفاده می شود که به نوار کنزیوتیپ برای پوشاندن یک منطقه بزرگ و یا به عبور از چندین مفصل نیاز است. نوار "X" نواحی حساس متقاطع مانند پشت زانوها یا جلوی آرنج شما را می پوشاند.
برای ایجاد نوار "X"، یک نوار "I" را برش دهید و سپس از یک انتهای نوار آن را به سمت مرکز برش دهید. وقتی تقریباً به نیمه‌ی آن رسیدید، نوار را بچرخانید و از انتهای دیگر آن را به طول برش دهید و حدود 1 تا 2 اینچ نوار را در مرکز باقی بگذارید.

نوآر "Y"

نوار "Y" یک نوار حرکتی است که برای عبور از نواحی حساس بدن مانند پشت زانو یا جلوی آرنج استفاده می شود. همچنین معمولاً برای برنامه‌های کنترل وضعیت کاسه زانو مانند سندرم استرس کشکک ران استفاده می‌شود. نوار "Y" معمولاً به اندازه نوار "X" طویل نیست.
یک نوار "Y" را می توان به راحتی با بریدن نوار "X" به دو قسمت تهیه کرد. اگر به یک نوار کوچکتر "Y" نیاز دارید، یک نوار "I" را ببرید و سپس نوار را از طول تا نصف نوار برش دهید و حدود 1 تا 2 اینچ در یک سر نوار را سالم باقی بگذارید.

نوار چنگال

فن نوعی نوار حرکتی است که برای کنترل تورم پا یا بازو یا بهبود لنف و کوفتگی سطحی استفاده می شود.برای تهیه نوار فن،  یک نوار "I" را برش دهید، و سپس سه برش از طول نوار ایجاد کنید و حدود 1-2 اینچ را در یک انتهای نوار بدون برش بگذارید. با این کار، چهار نوار کوچک روی نوار ایجاد می‌شود که می‌توان از آن روی بازو یا پای متورم استفاده کرد.

نوار لیفت

که معمولاً به آن نوار چسب گفته می شود، اغلب برای حمایت از بافت های آسیب دیده یا برای درمان گره های عضلانی یا نقاط ماشه ای استفاده می شود. نوار لیفت به برداشتن پوست و بافت ها از عضلات دردناک و نقاط ماشه ای کمک می کند. همچنین برای درمان کبودی های سطحی استفاده می شود.
نوار بالابر با برش یک نوار کوچک "I" ساخته می شود. کاغد پشت  قسمت میانی نوار برداشته می شود و سپس 75-100٪ کشیده می شود. سپس این کشش کامل به بدن شما در ناحیه آسیب دیده اعمال می شود. سپس تکه‌های انتهایی کوچک‌تر بدون کشش روی بدن شما اعمال می‌شوند و یک نوار چسب کوچک ایجاد می‌کنند که پوست و بافت‌ها را از نقطه ماشه‌ای بلند می‌کند.

در انتها اگر آسیب جدی دیده‌اید که منجر به کاهش حرکت یا عملکرد و افزایش درد شما شده است، فیزیوتراپیست ماهر می‌تواند به شما کاملا آموزش دهد تا چگونه از نوار کنزیوتیپ حرکتی برای درمان آسیب خود استفاده کنید.


برچسب‌ها کنزیوتیپ

محصولات پیشنهادی