search
ثبت نام / ورود

شش نکته مهم هنگام خرید طناب ورزشی


نفیسه نفیسه معینی راد 467 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۱۱

خرید طناب ورزشی یکی از اولین راه‌هایی است که شما را به سمت کالری سوزی و تناسب اندام می‌رساند. امروزه افراد شاغل به دلیل دغدغه‌های کاری معضل پیدا کردن مکان و زمان مناسب برای ورزش کردن را دارند؛ بدین منظور خرید‌هایی مانند خرید طناب ورزشی به شما کمک شایانی می‌کند تا بدون نیاز به مکان و زمان خاصی به ورزش کردن و تناسب اندام خود برسید.

در این مقاله از اسپرت کالا در مورد انواع طناب ورزشی و شش نکته‌ی مهم هنگام خرید آن صحبت خواهیم کرد. امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را داشته باشید.

طناب ورزشی 

طناب ورزشی یکی از بهترین ابزارهای سوخت و ساز بدن به حساب می‌آید. با استفاده از این وسیله‌ی ورزشی می‌توانید به بهبود سیستم تنفسی بدن خود کمک کنید. از دیگر فواید طناب‌های ورزشی می‌توان به مواردی چون هماهنگی بین اعصاب و عضلات، افزایش استقامت و سرعت بدن، افزایش چربی سوزی، تقویت عضلات بزرگ و سیستم ایمنی بدن و کاهش استرس و افزایش روحیه و انرژی اشاره کرد. بنابراین خرید طناب ورزشی یکی از خریدهای ورزشی لازم برای هر فرد در هر سطح ورزشی و جسمی است.

طناب‌های ورزشی به شکل‌ها و استفاده‌های مختلفی طراحی شده‌اند. در زیر، چند نمونه از انواع طناب‌های ورزشی را معرفی می‌کنیم.

طناب‌های پارچه‌ای: این مدل طناب ورزشی رایج‌ترین نوع طناب است. طناب پارچه‌ای همان چیزی است که حتماً در دوران کودکی داشته و استفاده کرده‌اید. طناب‌های پارچه‌ای معمولاً دارای دسته‌های پلاستیکی یا نایلونی هستند. در واقع در برابر سایر طناب‌های ورزشی نمی‌توان گفت این مدل طناب کیفیت بالایی دارد. طناب‌های پارچه‌ای برای ورزشکارانی که کراس فیت، بوکس یا هوازی تمرین می‌کنند نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. طناب‌های پارچه‌ای دارای دو اشکال عمده هستند: یکی وزن سنگینی که دارند، دیگری اصطکاک بودن آن است. مورد منفی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که شما نمی‌توانید از این طناب‌ها در بیرون و روی زمین مرطوب استفاده کنید، زیرا طناب پارچه‌ای رطوبت را جذب می‌کند و سنگین‌تر می‌شود.

طناب ورزشی پارچه ای

طناب‌های مهره‌دار: این مدل طناب ورزشی سرگرم کننده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین طناب ورزشی محسوب می‌شود. اگر از طناب‌های مهره‌دار برای اهداف تفریحی استفاده می‌کنید، نه اهداف تمرینی این طناب گزینه‌ی مناسبی برای شما است. طناب مهره‌دار از مهره‌های پلاستیکی که در امتداد یک تکه طناب نازک، وینیل یا پارچه است، ساخته شده است. این مهره‌های پلاستیکی اغلب چند رنگ هستند و می‌توانند جلوه‌ای جذاب از نظر بصری ارائه دهند.  وزن طناب‌های مهره‌دار نسبت به طناب‌های پارچه‌ای بیشتر است و به همین دلیل خیلی سریع نمی‌چرخند.، بنابراین برای پرش‌های شدید توصیه نمی‌شوند. اگر به دنبال یک طناب ورزشی برای اهداف تمرینی هستید، باید به سراغ طناب‌های فولادی بروید.

طناب‌های چرمی: طناب‌های چرمی محبوب بوکسورها، مورد علاقه اسطوره‌هایی از جمله محمد علی، پاکیائو، مایک تایسون یا جورج فورمن بوده است. آن‌ها از طناب چرمی برای تقویت هماهنگی و سرعت حرکت پاها استفاده کردند که به جلب اعتماد به حلقه کمک می‌کرد، جایی که چابکی کلیدی است. این طناب‌های بوکس دسته‌های پلاستیکی یا چوبی دارند و سریع‌تر از طناب‌های پارچه‌ای هستند. اگر مبتدی هستید، مراقب استفاده از این نوع طناب باشید.

طناب‌های فولادی: احتمالاً شما را شگفت زده نخواهد کرد اگر بدانید طناب‌های فولادی برای مبتدیان نیست. آن‌ها اساساً برای پرش سریع طراحی شده‌اند، بنابراین اگر کاملاً مطمئن نیستید که می‌توانید حداقل 25 تکرار را در طول یک تمرین پرش انجام دهید، به سراغ آن نروید. استفاده از آن‌ها در فضای باز، در پارک‌هایی با هر گونه کف لاستیکی خوب است. هم‌چنین برای سالن‌های ورزشی با کفپوش پارکت مناسب هستند.

طناب‌های فولادی

طناب‌های پلاستیکی یا پی وی سی: این‌ها محبوب‌ترین طناب‌های موجود در بازار هستند و قیمت آن‌ها بسته به کیفیت‌شان بسیار متفاوت است. شما می‌توانید آن‌ها را در انواع مختلف رنگ و ضخامت کابل پیدا کنید. این طناب‌ها برای ورزشکاران پیشرفته‌تر مناسب است، اما اگر تنها هدف شما سرعت باشد، توصیه نمی‌شود. یکی از مزیت‌های این طناب‌ها این است که می‌توان از آن‌ها در خارج از منزل بدون مشکل استفاده کرد و کابل‌ها حتی در زمین‌های سخت نیز بیشتر از حد معمول دوام می‌آورند زیرا بیش از حد سنگین نیستند.

به  طور کلی می‌توان طناب‌ها را به دو دسته سرعتی و قدرتی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه تعریف کلی از هر دو برایتان خواهیم گفت.

طناب‌های سرعتی: طناب‌های سرعتی برای افزایش سرعت و توانایی‌های بدنی طراحی شده‌اند. این نوع طناب‌ها دارای ویژگی‌هایی چون طول کوتاه دسته‌های طناب، دسته‌های سبک، و فلزی بودن سیم طناب اشاره کرد. از طناب‌های سرعتی در تمرینات مختلفی چون بوکس، دو و میدانی و مسابقات استفاده می‌شود. 

طناب‌های قدرتی: طناب‌های قدرتی، برای تقویت عضلات و افزایش قدرت بدنی طراحی شده‌اند. طناب‌های قدرتی دارای دسته‌های سنگین و سیم ضخیم هستند. از طناب‌های قدرتی در تمرینات مختلفی چون آمادگی بدنی، بدنسازی و تمرینات دو و میدانی استفاده می‌شود. 

شش نکته مهم هنگام خرید طناب ورزشی 

1. جنس طناب ورزشی: از مهم‌ترین نکات هنگام خرید طناب ورزشی می‌توان به جنس آن اشاره کرد. امروزه تقریباً از انواع متریال سبک و ایمن برای تولید این دسته از طناب‌های ورزشی استفاده می‌شود، که خریدار باید با توجه به محیط ورزشی خود یکی از مدل‌های متعدد آن را انتخاب کند. برای مثال اگر قرار باشد بر روی سنگفرش‌های پیاده‌رو یا پارک‌های ورزشی طناب زنی کنید بهتر است به سراغ طناب‌هایی با قطر کم بروید و اگر هم قرار است در فضایی باز به انجام این ورزش مشغول شوید می‌توانید طناب پلاستیکی و چرم مانند تهیه کنید.

2. طول طناب ورزشی: نکته‌ای کاملاً مهم و حیاتی در خرید طناب‌های ورزشی، توجه به طول آن است. با توجه به استانداردهای مطرح شده در دنیا، بیشتر کارشناسان و زبده‌های این رشته ورزشی اعتقاد دارند که طول طناب مورد نظر شما برای طناب زنی باید  حدوداً ۹۰ سانتی‌متر بیشتر از اندازه‌ی قد شما باشد تا بتوانید با راحتی بیشتری به ورزش طناب زنی بپردازید؛ یعنی اگر قد شما ۱۷۰ سانتی‌متر است، باید طول طناب ورزشی انتخابی شما حدوداً ۲۶۰ سانتی‌متر باشد.

3. قابلیت تنظیم طول: اگر طناب ورزشی مد نظر شما قابلیت تنظیم طول را دارا باشد، این امکان را به شما می‌دهد تا در صورتی که از سطح مبتدی به سطح حرفه‌ای رسیده باشید، بتوانید طول آن را کاهش و یا افزایش دهید و قدرت و آمادگی جسمانی خود را با چالش‌های جذابی مواجه کنید. نکته مهم این است طناب‌هایی با این قابلیت این امکان را فراهم می‌کند که سایر اطرافیان، دوستان،  و آشنایان شما نیز از آن استفاده کنند و ترغیب به ورزش شوند و تندرستی را برای خود به ارمغان بیاورند.

4. جنس و طراحی دسته طناب ورزشی: یکی دیگر از بخش‌های مهم یک طناب ورزشی، جنس و طراحی ارگونومیکی دسته‌های آن است تا شما بتوانید به آسانی آن‌ها را در دست گرفته و عمل انجام چرخش طناب را به بهترین نحوه ممکن انجام دهید. در خصوص جنس دسته‌ها و انواع آن‌ها لازم به ذکر است که در دنیای امروز برای دسته‌های طناب‌های ورزشی نیز از جنس‌های مختلف: پلاستیکی، استیل، چوبی و غیره استفاده می‌شود .

شش نکته مهم هنگام خرید طناب ورزشی

5. شماره انداز (دور شمار): دارا بودن شماره انداز یا همان دور شمار طناب ورزشی مد نظر شما می‌تواند یک امکان جانبی و کاملاً جذاب برای شما باشد، اما اگر مدل طناب ورزشی انتخابی شما از این مزیت برخوردار نبود نگران نباشید شما می‌توانید با کمی وقت در در طول هفته در هر مکانی مانند خانه، پارک و یا حتی باشگاه با پیروی از برنامه طناب زنی استاندارد قدرت عضلانی و آمادگی جسمانی خود را به طرز فوق العاده‌ای افزایش داده و احساس سلامتی بیشتری به خود هدیه دهید.

6. قیمت طناب ورزشی: در خصوص قیمت محصولات ورزشی در حیطه طناب‌ها باید گفت که قیمت این نوع محصولات بستگی به موارد مختلفی مانند طول، جنس طراحی دسته‌ها و قابلیت‌های جانبی مانند شماره اندازه دارد. با این حال بهتر است برای خرید و استفاده از هر نوع وسیله ورزشی با مربیان خود مشورت کنید.

طناب زدن بهتر است یا دویدن؟

شاید این سؤال برای اکثر افرادی که قصد خرید طناب ورزشی را دارند پیش آمده باشد. برای رسیدن به جواب این سؤال از شما تقاضا می‌کنیم به مقاله‌‌ای مجزا با عنوان طناب زدن یا دویدن رجوع کنید. در آن مقاله به طورکامل طناب زدن و دویدن و تفاوت‌های هر کدام شرح داده شده است. 

چند نکته کاربردی در انتخاب طناب ورزشی مناسب

  • اگر می‌خواهید طناب‌زنی را شروع کنید پیشنهاد ما به شما استفاده از طناب ورزشی پارچه‌ای است. البته طناب‌هایی از جنس PVC و طناب‌های مهره‌دار هم گزینه‌ی مناسبی برای تازه‌کارها می‌باشند.
  • اگر در طول هفته به طور مکرر ورزش طناب زنی انجام می‌دهید، یک طناب ورزشی قدرتی با  دسته‌های وزن‌دار مانند طناب‌های قدرتی خریداری کنید. 
  • اگر طناب‌زنی بخشی از تمرینات فانکشنال یا تمرینات رزمی شما است، طناب‌های فلزی بهترین انتخاب برای شما هستند.
  • اگر طناب زنی را به هدف سرگرمی انجام می‌‎دهید، پیشنهاد ما به شما استفاده از طناب‌های مهره‌دار رنگارنگ است.
  • اگر در فضای باز و فاقد کف‌پوش طناب می‌زنید، باید از طناب‌های قدرتی که دارای روکش PVC هستند یا طناب‌های فلزی ضخیم‌ استفاده نمائید.
Agilinex 3 meter jump rope Agilinex plastic handle speed rope Rope Resilience Exercises Acceleration Agilinex
خرید طناب پرشی 3 متری Agilinex خرید طناب سرعتی دسته پلاستیکی Agilinex خرید طناب ارتجاعی تمرینات سرعتی Agilinex

ختم کلام

اگر شما عزیزان نیز زمان کافی برای رفتن به باشگاه ندارید و از طرفی از اضافه وزن و اندام خود راضی نیستید خرید این وسیله‌ی کاربردی و کم هزینه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. داشتن طناب ورزشی در خانه و استفاده از در تمرینات سلامتی و تندرستی را برای شما به ارمغان می‌آورد. امیدوارم مطالب این مقاله برای خوانندگان عزیز مفید بوده باشد مرسی که با ما همراه بودید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی