search
ثبت نام / ورود

انواع کش های ورزشی و کاربردهای هر کدام


نفیسه نفیسه معینی راد 258 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۰۶

کش‌های ورزشی ابزاری عالی برای آوردن سالن بدنسازی به خانه و لذت بردن از یک تمرین خانگی است. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که تصور دارید تمرین با کش‌های ورزشی در مقایسه با با تمرین یک جفت دمبل یا هالتر بی تآثیر است، سخت در اشتباه هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع کش‌های ورزشی بدنسازی و فواید استفاده از آن‌ها در برابر دمبل و هالتر ادامه‌ی مقاله را حتماً مطالعه فرمائید.

آشنایی با کش‌های ورزشی

کش‌های ورزشی به عنوان کش‌های بدنسازی و یا نوارهای مقاومتی شناخته می‌شوند، این کش‌ها در فیزیوتراپی و ورزش بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کش‌های ورزشی در انجام تمرینات قدرتی جهت افزایش قدرت و حجم عضلات استفاده می‌شود. البته از این کش‌های ورزشی برای درمان عضلات آسیب دیده هم استفاده می‌شود، به عبارتی بهتر زمانی که عضله‌ی شما آسیب می‌بیند از قدرتش کاسته می‌شود و انرژی زیادی ندارد. به همین دلیل از کش‌های ورزشی برای بازگردانی قدرت عضلات و تقویت آن‌ها استفاده می‌شود تا با سرعت بیشتر دوباره عضله نیروی خود را به دست آورد. کش‌های ورزشی در اندازه‌ها، طول‌ها و درجات مختلف مقاومتی تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند. می‌توانید از این ابزار ورزشی هم در منزل و هم در باشگاه استفاده کنید. کش‌های ورزشی از مدل‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که در ادامه می‌خواهیم به تک تک آن‌ها بپردازیم و بگوییم که هر کدام چه ویژگی و چه کاربرد دارد.

انواع کش ورزشی 

طول کش‌های ورزشی بسیار متنوع است و مانند وزنه‌های آزاد از سطوح مختلفی از مقاومت برخوردارند. برخی از این کش‌ها دارای دسته در دو طرف هستند که با توجه به محل قرارگیری آن‌ها در دستان شما برای تمرینات بالا تنه و یا در انتهای پاهایتان برای تمرینات پایین تنه استفاده می‌شوند. البته برخی مدل‌های این کش‌ها فاقد دسته هستند. 

1. کش‌های‌ متصل شونده به در یا کش چند رشته‌ای: این دسته از کش‌ها معمولاً به صورت کش‌های 5 رشته‌ای و جزء بهترین کش‌های مقاومتی محسوب می‌شوند؛ زیرا کش‌های چند رشته‌ای دارای مقاومت‌های مختلف هستند که در دو سر کش‌ها قلاب‌هایی قرار گرفته است. شما می‌توانید تعداد کش‌ها را کم و یا با خرید یک کش تکی قلاب دار به تعداد آن اضافه کنید. هم‌چنین در این محصول گیره در موجود می‌باشد تا شما بتوانید به وسیله در اتاق یا هر در دیگری به تمرینات خود بپردازید. یکی دیگر از مزیت‌های این کش ورزشی داشتن دو عدد ساق بند گیره‌دار است که شما می‌توانید آن‌ها را به ساق پای خود متصل کنید و تمرینات پا را انجام دهید. کش‌های چند رشته‌ای تحمل فشار بسیار بالایی دارد.

2. کش‌های مینی لوپ: کش‌های مینی لوپ نسبت به سایر کش‌های ورزشی مقاومت کمتری دارند و علاوه بر استفاده‌های ورزشی، در مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی‌ها نیز کاربرد دارند. البته کش مینی لوپ در دنیای ورزش بسیار پر استفاده می‌باشد و ورزشکاران زیادی در تمرینات خود از این کش‌ها استفاده می‌کنند. طول کش‌های مینی لوپ از 2/1 تا 3 متر و بیشتر از آن می‌باشد و پهنای آن نیز بین 10 تا 20 سانتی‌متر متغیر است. تمریناتی که با این کش‌ها انجام می‌شود مناسب برای تمام قسمت‌های بدن است. این محصول با چندین مقاومت کاربردی برای تمرینات مختلف طراحی شده که به ترتیب رنگ از مقاومت کم به زیاد رنگ‌های زرد، سبز، آبی، قرمز و مشکی است که افراد مبتدی تا حرفه‌ای می‌توانند انتخاب و استفاده نمایند.

3. کش‌های هشت شکل: اسمی که بر روی این کش‌ها گذاشته‌اند به دلیل شباهت این کش‌ها به عدد 8 است. این مدل کش‌ها به کش‌های ایروبیک بسیار معروف هستند. طول کش‌های هشت شکل نسبت به کش‌های لوله‌ای کمتر می‌باشد و بر خلاف کش‌های حلقه‌ای دو دسته در دو طرف این کش وجود دارد. کاربرد دسته‌های موجود در این کش این است که در هنگام برداشتن وزن زیاد و وارد کردن قدرت زیاد به کش از شما محافظت می‌کند. تمریناتی که برای این کش تعبیه شده، برای بالا تنه بدن کارایی بیشتری نسبت به پایین تنه دارد اما تمرینات محدودی نیز برای پایین تنه  موجود است تا شما بتوانید از آن به صورت کاملاً مفید استفاده کنید. اما با این حال بیشتر از کش‌های هشت شکل برای تقویت عضلات سه سر بازو، عضلات پشت و سینه، عضلات و حرکات شانه استفاده می‌شود.

کش ورزشی هشت شکل

4. کش‌های لوله‌ای دسته‌دار: این کش‌ها با نام کش سی ایکس شناخته شده‌اند که جزء محبوب‌ترین کش‌های ورزشی قرار دارند. کش‌های CX دارای دسته‌هایی به هر دو سر متصل هستند و برای تقلید از دستگاه بدنسازی و تمرینات دمبل ساخته شده‌اند. نوارهای لوله‌ای به راحتی به در یا میله متصل می‌شوند. می‌توانید با کش‌های لوله‌ای به تمام گروه‌های عضلانی خود ضربه بزنید، بنابراین برای کسانی که به باشگاه دسترسی ندارند یا کسانی که دوست دارند در فضای باز تمرین کنند و دنبال وسیله‌‎ای ساده و قابل حمل هستند عالی است. از مزایای این نوع کش ورزشی می‌توان به مواردی چون افزایش قدرت عضلانی، افزایش استقات عضلانی، بهبود دامنه حرکتی، افزایش کالری سوزی بدن، بهبود توانبخشی و تآثیرات کم روی مفاصل اشاره کرد.

کش ورزشی لوله ای دسته دار

5. کش‌های چهار جهته: یکی دیگر از مدل کش‌های مفید برای ورزش، کش‌های چهار جهته می‌باشند. این کش‌ها با طراحی قوی و رنج متنوع تمریناتی که دارند، یکی از کاربردترین کش‌های مقاومتی محسوب می‌شوند. این کش تمریناتی را در جهت تقویت عضلات شکم، پاها، بازوها، پهلوها و ... استفاده می‌شود که اغلب با تمرینات سخت قدرتی باشگاه برابری می‌کند. اگر قصد دارید به تقویت نواحی شکم و کمر بپردازید و به دنبال یک وسیله کاربردی و مفید هستید، کش‌ چهار جهته می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

6. کش‌های پاورباند: کش‌های پاوربند برای عضلات پایین تنه پرکاربرد می‌باشند و همه ورزشکاران از این کش‌ها برای تقویت عضلات مچ پا، عضلات ران و در کل برای تقویت پایین تنه خود استفاده می‌کنند. طول این کش‌ها از 2/1 تا 3 متر تولید شده و رنگی که این کش‌های پاورباند دارد میزان مقاومت آن‌ها را مشخص می‌کند. از کش‌های پاورباند برای باز کردن 180 درجه عضلات پا نیز استفاده می‌شود و با تمرین‌هایی که انجام می‌دهید، می‌توانید به توانایی باز کردن 180 درجه پا برسید. این کش‌ها را اغلب می‌توان با بارفیکس استفاده نمود و در انجام تمرینات بارفیکس بسیار می‌تواند به شما سود برساند.

کش‌های پاورباند

مزایای استفاده از کش‌های ورزشی

کش‌های ورزشی نوع متفاوتی از تمرین را ارائه می‌دهند، به این معنی که دارای فواید و مزایای منحصر به فردی هستند، از جمله: تقویت تمرینات قدرتی، افزایش تعادل و هماهنگی بدن، افزایش انعطاف پذیری و قدرت بدنی، کاهش خطر آسیب دیدگی در حین تمرینات، افزایش دامنه حرکتی تمرینات و در نهایت ابزاری مناسب جهت انجام تنوع دادن به تمرینات ورزشی. در کل می‌توان گفت کش‌های ورزشی یک انتخاب معرکه برای هر کسی است که می‌خواهد ورزش حرفه‌ای را شروع کند و نتیجه‌های خوب و مثبتی را بر روی بدن خود ببیند. شما نیز می‌توانید بنا به سلیقه و نیاز خود از مدل‌های مختلف کش‌های مقاومتی و ورزشی استفاده کنید.

تفاوت کش‌های ورزشی با توجه به رنگ

بسیاری از کش‌های ورزشی با رنگ کدگذاری می‌شوند؛ به این معنا که هر رنگ نشانه درجه مقاومت آن کش است. به عنوان مثال کش‌های مینی لوپ (برخی برندها)، هر چه رنگ تیره‌تر باشد، درجه قدرت آن کش بیشتر است و کش‌هایی با رنگ زرد و سبز و صورتی مقاومت‌های پایین و سبک دارند، کش‌های قرمز و آبی و بنفش کش‌های قوی‌تری بوده و مشکی بالاترین درجه مقاومت را دارند.

لازم به ذکر است این نوع قانون گذاری برای تشخیص درجه مقاومت کش‌های ورزشی مختص برخی کش‌ها و برندهای ورزشی است، بنابراین لازم است در هنگام خرید از فروشنده بابت درجه مقاومت حتماً سؤال بپرسید.

Theraband CLX 165 cm sports band 30.5 x 5.5 cm Togu fabric mini band Agilinex powerband
خرید کش ورزشی CLX خرید مینی‌بند پارچه‌ای Togu خرید پاورباند Agilinex

سخن پایانی

در این مقاله از اسپرت کالا سعی کردیم در مورد انواع کش‌های ورزشی و فواید استفاده از هر کدام صحبت کنیم و امیدواریم که در این مطالب به جواب تمامی سؤالات خود رسیده باشید. سپاسگزاریم از شما عزیزان که تا انتهای این مطالب با ما همراه بودید. 


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی