search
ثبت نام / ورود

اسپری سرد و گرم ورزشی و فواید استفاده از آن ها


نفیسه نفیسه معینی راد 320 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۱۱

همان طور که می‌دانید در هنگام درد عضلانی استفاده از کمپرس گرم و سرد مفید است، اما آیا می‌دانید که این دو چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در این مقاله از اسپرت کالا قصد داریم شما را با اسپری سرد و گرم ورزشی، فواید هر کدام و تفاوت‌های آن‌ها آشنا کنیم که به هنگام درد بتوانید بهترین گزینه را برای تسکین دردهای خود انتخاب نمائید.

آشنایی با اسپری سرد و گرم ورزشی

گرفتگی‌های عضلانی که نام علمی آن اسپاسم نام دارد به انقباضات ناگهانی و غیرارادی گفته می‌شود که معمولاً با درد همراه است. اصولاً متخصصان برای درمان و تسکین این گونه دردها اسپری‌های سرد یا گرم را به افراد توصیه می‌کنند. این عارضه‌ی گرفتگی عضلات اکثراً در میان ورزشکاران مشاهده می‌شود که از عضلات خود بیشتر کار می‌کشند. از دلایل دیگری که باعث گرفتگی عضلات می‌شود می‌توان به گرم نکردن بدن قبل از انجام تمرینات ورزشی، بارداری، مصرف کردن بعضی از الکل‌ها و داروها، کم آب بودن بدن، به هم خوردن تعادلات مایع در بدن، مشکل نارسایی کلیه‌ها و اختلالات اعصاب و... اشاره کرد. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد هر دو نوع اسپری ورزشی در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

اسپری سرد ورزشی

در زمان‌های بسیار قدیم سرما درمانی یک روش سنتی بود که باعث درمان و کاهش درد در نواحی آسیب دیده میشد. هدف از این روش پایین آوردن دمای نواحی آسیب دیده و درمان بافت زیرین آن‌ها بدون این که سلول‌ها آسیب ببینند می‌باشد. اسپری سرد ورزشی، نوعی اسپری آئروسل حاوی گاز مایع است که به سرعت سطوح را خنک می‌کند. این اسپری‌ها به گونه‌ای فرموله شده‌اند که برای اسپری مستقیم روی پوست برای خنک کردن سطح و بافت زیر بی خطر هستند. گاز مایع داخل اسپری دارای نقطه جوش بسیار بالاتر از نقطه انجامد آب است. این امر خطر یخ زدگی و آسیب به پوست را در صورت استفاده‌ی صحیح کاهش می‌دهد. با تماس اسپری سرد با پوست و بافت عضلانی، گردش خون کند می‌شود و باعث تسکین درد و کاهش التهاب و تورم در ناحیه‌ی آسیب دیده می‌شود. با کاهش جریان خون و تورم، آسیب می‌تواند به طور طبیعی با تحرک بهتر و کاهش علائم درد بهبود یابد.

مزایای اسپری ورزشی سرد

  1. کاهش درد و تورم در ناحیه‌ی آسیب دیده
  2. بی حس شدن ناحیه‌ی آسیب دیده
  3. مؤثر در درمان آسیب‌های حاد مانند کرختی و کشیدگی
  4. جلوگیری یا کاهش کبودی
  5. مؤثر در کاهش اسپاسم و کرمپ عضلات
  6. مؤثر در خنک کردن عضلات و کاهش درد پس از تمرین
  7. جایگزینی مفید و آسان به جای بسته‌های یخ و سایر روش‌های درمانی سرد

مزایای اسپری ورزشی سرد

اسپری گرم ورزشی

اسپری‌های گرم ورزشی هنگام انجام ورزش یا تمرینات ورزشی بلافاصله بعد از آسیب دیدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تآثیر بسیار سریع آن را در تسکین دادن درد همزمان می‌توان مشاهده نمود. اسپری‌های گرم را هنگام ورزش و پس از آن می‌توانید استفاده کنید. به عبارتی گرما درمانی با این اسپری‌های فوق‌العاده گرم و تآثیرگذار  یک روش بسیار ساده و سریع برای ورزشکاران است تا فوراً به دویدن، تمرین و بازی خود برگردند. طریقه‌ی مصرف این اسپری‌ها نیز آسان است، بدین صورت که در نواحی آسیب دیده از فاصله‌ای به اندازه‌ی ۲۵ سانتی‌متر اسپری را می‌زنید و زمان انجام زدن اسپری نباید بیشتر از 5 ثانیه باشد. از اسپری گرم می‌توان در مواردی چون تسکین کشیدگی‌های عضلانی، آسیب دیدگی و کوفتگی‌های بدن، تسکین ورم موجود در مفاصل و تسکین دردهای ناشی از دردهای عضلانی استفاده کرد. 

مزایای اسپری ورزشی گرم

  1. کاهش خطر آسیب دیدگی با کمک اسپری گرم برای گرم نمودن عضلات بدن قبل از تمرین
  2. بهبود انعطاف پذیری و محدوده‌ی حرکتی با افزایش جریان خون در محل آسیب دیده
  3. بهبود عملکرد ورزشی با آماده سازی بدن
  4. مؤثر در کاهش سفتی و درد عضلات
  5. جلوگیری از کرمپ‌های عضلانی در حین ورزش
  6. مؤثر در کاهش علائم التهاب مفاصل و بیماری‌های مزمن مربوط به عضلات و مفاصل
  7. کمک به تسکین و کاهش استرس با ایجاد حس آرامش بخش و راحتی بر روی پوست
  8. جایگزینی مفید و آسان نسبت به سایر روش‌های گرم کردن عضلات مانند ورزش یا کشش دینامیک

مزایای اسپری ورزشی گرم

نکات ایمنی مهم در استفاده از اسپری سرد و گرم ورزشی

  • اگر زخم باز یا پوست تاول دار دارید، از کمپرس سرد استفاده نکنید.
  • اگر بدن شما به سرما واکنش نشان می‌دهد نباید از کمپرس سرد استفاده نمائید.
  • برای کمردرد کمپرس گرم گزینه‌ی بهتری خواهد بود.
  • گرما درمانی معمولاً در درمان دردهای مزمن عضلانی یا دردهای مفاصل ناشی از آرتریت مؤثرتر از کمپرس سرد عمل می‌کند.
  • به هیچ عنوان از گرمای شدید استفاده نکنید و هرگز یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
  • یک کمپرس سرد دور پیشانی ممکن است به کاهش دردهای میگرن کمک زیادی بکند.

تفاوت‌های اسپری سرد با اسپری گرم ورزشی

تفاوت اصلی بین اسپری سرد و گرم ورزشی در استفاده مورد نظر آن‌ها و روش اثرگذاری بر بدن است. اسپری ورزشی گرم برای گرم کردن عضلات بدن قبل از ورزش طراحی شده است. این اسپری‌ها شامل موادی مانند کاپسایسین هستند که از فلفل قرمز استخراج می‌شود، هم‌چنین متیل سالیسیلات که از وینترگرین استخراج می‌شود. این مواد باعث حس گرما روی پوست می‌شوند که می‌تواند به افزایش جریان خون و کاهش سفتی عضلانی کمک کند. از سوی دیگر، اسپری ورزشی سرد معمولاً بعد از ورزش برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌شود. این اسپری‌ها با تنگ کردن عروق خونی در ناحیه‌آسیب دیده، می‌توانند به کاهش تورم و بی حس کردن ناحیه کمک کنند. این اسپری‌ها معمولاً شامل منتول هستند که حس خنک کنندگی مناسبی بر روی پوست را ایجاد می‌کند و می‌تواند به کاهش درد و عدم راحتی کمک کند.

بنابراین، در حالی که اسپری ورزشی گرم برای گرم کردن عضلات و بهبود انعطاف پذیری قبل از ورزش استفاده می شود، اسپری ورزشی سرد برای کاهش التهاب و درد بعد از ورزش استفاده می شود. هر دو نوع اسپری می تواند برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش مفید باشند، اما برای اهداف مختلف طراحی شده اند و به روش های مختلفی کار می کنند.

Rapidex hot spray Cramer Cold Spray
خرید اسپری گرم Rapidex خرید اسپری سرد Cramer

جمع بندی

اسپری‌های سرد و گرم ورزشی یکی از بهترین پیشنهادهای اسپرت کالا به ورزشکاران است، چرا که در کنار کاربردهای مفید آن‌ها از نهایت کیفیت برخوردار بوده و بعد از آسیب دیدگی عضلات، هنگام تمرین یا مبارزه بسیار مؤثر است. به طور خلاصه، درمان سرد و گرم به طور منسجم به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر بهبود یابید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی