search
ثبت نام / ورود

اجتناب از هفت نکته اساسی در خرید کتل بل


نفیسه نفیسه معینی راد 386 بازدید ۱۴۰۲/۰۴/۱۱

کتل بل(Kettlebell)  ابزاری عالی برای تمرینات قدرتی است. کتل بل در بسیاری از تمرینات کاملاً قابل جایگزین با دمبل یا وزنه‌های دیگر است. اما برای برخی از حرکات سنگین، به ویژه تمریناتی که نیاز به یک حرکت انفجاری دارند، کتل بل نسبت به سایر وزنه‌ها برتری دارد. افرادی که قصد خرید و یا شروع تمرین با کتل بل را دارند پرسش‌هایی برایشان شکل گرفته که در این مقاله تلاش می‌کنیم به رایج‌ترین آن‌ها پاسخ دهیم. به احتمال زیاد اگر این مقاله را تا پایان دنبال کنید، به پاسخ تمام سؤالات خود خواهید رسید.

آشنایی با کتل بل

کتل ‌بل یکی از پرطرفدارترین ابزارهای ورزشی است که علاقه‌مندان به تناسب اندام در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. کتل‌بل وزنه‌ای زنگوله‌ای شکل است با این تفاوت که سطح زیرین آن صاف بوده و در بالای آن یک دسته متصل شده است. جالب است بدانید دلیل نام‌ گذاری کتل‌ بل شباهت آن به کتری است چرا که در زبان انگلیسی واژه‌ی Kettle به معنای کتری است. 

فرقی نمی‌کند هدفتان از ورزش کردن چربی‌سوزی باشد یا عضله‌سازی؛ می‌توانید بر اساس برنامه‌ی تمرینی خود از کتل‌بل استفاده کنید چرا که با وجود کتل بل‌های متنوع و همه‌کاره هر نوع برنامه‌ی تمرینی برای شما میسر می‌شود. وزن‌های کتل بل از 2 کیلوگرم شروع شده و تا 50 کیلوگرم افزایش می‌یابد . این نوع وزنه‌ها برای تمرینات استقامتی جهت افزایش حجم عضلات و کاهش چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد .

کاربردهای کتل‌ بل در تمرینات

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که کتل ‌بل‌ها لوازم بسیار مفیدی برای اهداف ورزشی هستند. به تعدادی از این فواید اشاره خواهیم کرد:

تقویت توان انفجاری بدن

افزایش قدرت عضلانی بدن

بهبود کارایی سیستم قلبی و عروقی

ایجاد هماهنگی بیشتر بین عصب و عضله

ارتقای توانایی حرکتی بدن

بهبود انعطاف‌پذیری بدن

انتخاب وزن مناسب کتل‌ بل‌

کاربردهای کتل‌ بل در تمرینات

شما برای انتخاب اوزان کتل بل با سه نوع وزن رو به رو هستید:

  • کتل‌بل نسبتاً سبک برای انجام تمرینات تعادلی، تمرینات تک‌ مفصلی که روی یک گروه عضلانی کار می‌کنند و تمریناتی مانند ددلیفت رومانیایی تک پا و پرس سرشانه مناسب هستند.
  • کتل‌بل کمی سنگین‌تر برای انجام تمرینات چند مفصلی بالاتنه و تمریناتی که شامل حرکت‌های پرشی و جهشی می‌شوند، مناسب هستند.
  • کتل‌بل سنگین برای انجام تمرینات چند مفصلی تمام بدن مانند اسکوات گابلت و ددلیفت گزینه‌ی مناسبی هستند.

معمولاً توصیه می‌شود که اگر قبلاً تجربه‌ی تمرین با وزنه نداشته‌اید، برای بانوان اوزان 6، 10 و 12 کیلوگرم و آقایان اوزان 12، 16 و 24 انتخاب شود. البته برای انتخاب وزن مناسب کتل ‌بل‌ هیچ قانون مشخص و ثابتی وجود ندارد و این وزن‌ها به صورت تقریبی پیشنهاد می‌شوند.

انواع کتل بل

در دنیای وسیع کتل بل‌ها، دو نوع اصلی از کتل بل وجود دارد که باید بدانید. با ما همراه باشید:

1. کتل بل چدنی:  اولین نمونه‌ی کتل ‌بل که به فروشگاه‌های ورزشی و هم‌چنین باشگاه‌های کراس‌فیت وارد شد، کتل ‌بل چدنی بود. کتل ‌بل چدنی با سنگین‌تر شدن بزرگ‌تر می‌شود و دسته‌‌ی آن به گونه‌ای طراحی شده‌ است که گرفتن آن راحت‌تر و آسان‌تر است و از این نظر با کتل ‌بل‌های مسابقه‌ای تفاوت دارد. دسته‌ی کتل ‌بل چدنی به سمت بیرون زاویه دارد و همین امر باعث می‌شود تا گرفتن آن با دو دست راحت‌ باشد. بنابراین انجام تمریناتی مانند: اسکوات گابلت و سوئینگ دو دوست با این کتل بل‌ها آسان‌تر خواهد بود. بعضی از کتل‌ بل‌های چدنی روکش لاستیکی و برخی دیگر بدون روکش هستند.

کتل بل چدنی

2. کتل بل فولادی یا مسابقه‌ای: این نوع کتل ‌بل‌ها بر اساس استاندارهای مشخصی تولید می‌شوند و در سراسر جهان در مسابقات از آن‌‌ها استفاده می‌شود. این نوع کتل ‌بل‌ها در تمامی وزن‌ها سایز یکسانی دارند. دسته‌ی این نوع کتل ‌بل پهن‌تر است. کتل ‌بل‌های مسابقه‌ای هسته‌ای توخالی دارند که اندازه‌ی آن به وزن کتل ‌بل بستگی دارد، هر چه کتل‌ بل سبک‌تر باشد این هسته‌ی توخالی بزرگ‌تر می‌شود. کتل‌ بل‌های مسابقه‌ای با یک استاندارد ثابت تولید می‌شوند تا در سراسر جهان عملکرد ورزشکاران در مسابقات قابل مقایسه باشد. این استاندارد یکسان به این دلیل اهمیت دارد که نباید شکل و طراحی کتل‌ بل روی عملکرد ورزشکار تأثیر بگذارد. معمولاً از کتل ‌بل‌های فولادی برای تمرین در خانه استفاده نمی‌شود و تنها ورزشکاران حرفه‌ای که قصد شرکت در مسابقات را دارند از این کتل ‌بل‌ها استفاده می‌کنند.

کتل بل مسابقه ای

کتل بل چدنی مناسب چه افرادی است؟

  • ورزشکارانی که به طور معمول یا منظم از کتل بل در تمرینات خود استفاده می‌کنند.
  • ورزشکارانی که می‌خواهند حرکات دو دستی مانند تاب و اسکات را با هم انجام دهند.
  • ورزشکارانی که ممکن است برای مدت طولانی به گرفتن دسته‌های کتل بل عادت نداشته باشند و به عرض بیشتری نیاز دارند.

کتبل بل مسابقه‌ای مناسب چه افرادی است؟

  • وزنه‌برداران و ورزشکارانی که ممکن است روزی بخواهند در مسابقات رسمی کتل بل شرکت کنند.
  • افرادی با دستان کوچک‌تر که می‌توانند هر دو دست را در عرض دسته قرار دهند.
  • ورزشکارانی که به شدت روی حرکات یک دست خود کار می‌کنند.

هفت نکته کلیدی که باید هنگام خرید کتل بل از آن اجتناب کنید

  1. دستیگره‌های بسیار ضخیم: هنگام خرید کتل بل مهم‌ترین نکته داشتن دستگیره است. مطمئن شوید کتل بل با دسته خیلی ضخیم نخرید. اگر نمی‌توانید انگشتان خود را تا انتهای دور دسته کتل بل بپیچید، احتمالاً دسته برای شما کمی ضخیم است. کتل بل با دسته‌ای که خیلی ضخیم است به سرعت ساعد شما را خسته می‌کند و تمام کردن تکرارهای یک تمرین می‌تواند بسیار سخت باشد.
  2. عرض باریک دسته: تا حالا به این نکته توجه کرده‌اید که آیا می‌توانید هر دو دست را در دسته کتل بل قرار دهید؟ برخی از کتل بل‌ها، مانند نمونه‌های مسابقه‌ای، فقط برای یک دست پهن هستند. اگر قصد دارید تمرینات کتل بل دو دستی زیادی را انجام دهید، که برای مبتدیان توصیه می‌شود، به کتل بلی نیاز دارید که بتوانید هر دو دست را از طریق دسته عبور دهید.
  3. کتل بل پایه دار: کف کتل بل استاندارد می‌بایست یک تخت طبیعی داشته باشد، اما نباید پایه لاستیکی یا پلاستیکی متصل در آن باشد. پایه‌ها می‌توانند برای جلوگیری از ایجاد علائم روی زمین شما خوب باشند، اما متأسفانه هنگامی که از کتل بل استفاده می‌کنید، واقعاً در بازو و بدن شما فرو می روند. بنابراین اگر کتل بل پایه لاستیکی یا پلاستیکی گرد داشته باشد، مطمئناً از آن اجتناب کنید.
  4. دستگیره تیز: نکته چهارم این است که از عدم وجود لبه‌های تیز روی دسته کتل بل اطمینان حاصل کنید. مراقب کتل ‌بل‌ با تکه‌های تیز باشید و هم‌چنین بررسی کنید که کجای دسته با بدنه برخورد می‌کند و هیچ شکاف کوچکی وجود نداشته باشد که بتواند روی دستان شما برش دهد. اگر کتل بل با لبه‌های تیز دارید، گاهی اوقات می‌توانید آن را با کاغذ سمباده سنباده بزنید.
  5. بدنه کاملاً گرد: مورد بعدی بدنه کتل بل است. مطمئن شوید که خیلی گرد نباشد. اگر مانند توپ گرد باشد،  وقتی در حالت قفسه‌ای قرار می‌گیرید، واقعاً در ساعد شما فرو می‌رود، همان مشکل در موقعیت پرس بالای سر یا قاپ کتل‌ بل نیز صدق می‌کند. بنابراین شما بدنه کمی بیضی شکل و دسته‌ای می‌خواهید که به آرامی در بدنه کتل بل شکل بگیرد. از کتل بل گرد با دسته‌ی تیز و بزرگ در بالای آن اجتناب کنید باید تداوم خوبی با کتل بل از بدنه به دسته وجود داشته باشد.
  6. فاصله باریک دسته کتل بل: حتماً در هنگام خرید کتل بل فاصله بین دسته و بدنه کتل بل را بررسی کنید. آیا می‌توانید مشت خود را وارد این فضا کنید؟ اگر فاصله دسته خیلی کوچک باشد، متوجه خواهید شد که در حالت قفسه‌ای یا بالای سر، واقعاً در مچ دست شما فرو می‌رود. اگر خیلی بزرگ باشد، کتل بل روی بازو قرار می‌گیرد و در ساعد شما فرو می‌رود.
  7. دستگیره‌هایی با روکش پلاستیکی: به نظر می‌رسد پوشاندن کتل بل‌ها با روکش پلاستیک برای جلوگیری از علامت گذاری کف و ... مرسوم باشد. متأسفانه کتل بل‌های روکش‌دار می‌توانند بسیار لغزنده شوند زیرا دست‌های شما عرق می‌کنند و هم‌چنین درزهای آزاردهنده‌ای دارند که به دست‌ها آسیب می‌زند. هم‌چنین دسته‌های پلاستیکی هرگز خیلی گرد به نظر نمی‌رسند و دسته‌ای بیضی شکل دارند که با چرخش آن در دست مشکل ایجاد می‌کند.
Kettlebell prima Kettlebell active Kettlebell Supreme
خرید کتل بل پریما خرید کتل بل اکتیو خرید کتل بل سوپریم

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال خرید کتل بل هستید، وزنی را انتخاب کنید که برای تمرینات اصلی مانند: سوئینگ، کلین و اسکوات چالش برانگیز باشد، و اگر به دنبال تنوع دادن به تمرینات خود هستید، می‌توانید از کش‌های ورزشی در کنار کتل بل استفاده نمائید. می‌توانید برای خرید کش ورزشی به مقاله ما با عنوان انواع کش‌های ورزشی و کاربردهای هر کدام رجوع کنید و پس از کسب اطلاعات لازم اقدام به خرید نمائید. لازم به ذکر است باید حتماً وزنه‌ای را انتخاب کنید که بتوانید با آن تمرینات را به شکل درست انجام دهید و خطر آسیب دیدگی حین تمرینات را کاهش دهید.


برچسب‌ها

محصولات پیشنهادی